Dog Worker

Jeg vet det er noe der. Hvorfor vil du ikke opp? Jeg dytter jo på deg. Stemmer. Jeg må fjerne plata som er i veien. Jeg må snurre på den, men det hjelper jo ikke! Argg... Jeg blir så frustrert!

Hva er Dog Worker?

Jeg vet hva du tenker. «Nå har det klikka helt for deg!» Men du har ikke kommet til feil blogg. I et hjem der hylle på hylle er fylt med brettspill er det jo helt naturlig at det også finnes et brettspill for den firbeinte pelsdotten i huset. Denne testen er skrevet i samarbeid med Ariel A.K.A «Vrengte polvott» A.K.A «Dyret».

Dog Worker er et problemløsingsspill designet og utgitt av Nina Ottosson. Alle brikker er laget av tre (noe dyret setter pris på). Målet med spillet er å finne godbitene som er gjemt under brikkene på brettet. Det spiller ingen rolle hva slags godbiter du velger så lenge de er små nok til å ikke sette seg fast i hulrommene på brikkene. Du kan legge godbiter under alle brikkene, bare noen få eller kanskje bare én. Det kommer an på hvor bortskjemt hunden din er, og hvor frustrert du vil gjøre det. Vår vrengte polvott er kjempebortskjemt, så vi gjemmer en godbit under hver brikke. Hunden finner godbitene ved å løfte på eller løsne brikkene på brettet.

Hvordan gikk det da Ariel spilte?

Gleden er stor. Lyden av trippende labber og små gledesbjeff gir gjenklang i veggene mens pølsebitene skjæres opp. Ariel vet ikke hvor hun skal gjøre av seg mens brettet klargjøres på kjøkkenbenken. «Veeeent». Det dumme ordet som alltid kommer før hun får spille. Brettet settes på gulvet, og den lille hårdotten skjelver av spenning mens hun venter. «Vær så god». På brøkdelen av et sekund er Ariel ved brettet og setter i gang. De enkleste brikkene går først. Hun vet at det bare er å løfte dem opp. Så kommer den vanskelige delen av spillet, nemlig brikkene som er låst av en plate. Ariel skyver den første brikken med snuten mot midten av brettet, men skjønner fort at noe mer må til når den stopper i platen som er festet midt på brettet. Hun snurrer forsiktig på platen med labbene, men det blir noen forsøk før sporet treffer riktig og hun kan skyve brikken helt inn til midten og vippe den opp med snuten. Godbiten nytes i et halvt sekund før den er fortært. De fleste brikkene er snudd, og Ariel begynte å bli sliten. Platen på toppen får hele tiden for stor fart, og sporet den siste biten skal inn i, treffer ikke. Frustrasjonen er stor, og de søteste små knurrelydene i verden unnslipper mens hårdotten prøver å få sporet på rett sted. Hun tar et par skritt tilbake. Er spillet tapt? Nei, tenker hun (sikkert?) og dytter forsiktig med snuten i stedet for med labbene. Sporet kommer på rett plass, og den siste godbiten kan nytes.

Konklusjon

Dog Worker holder høy kvalitet. Bitemerkene på brikkene kommer først til syne etter mange runder av spillet. Det er ingen tvil om at spillet krever mye av hundene mentalt. Etter hver runde viser hundene tydelige tegn på at de er fornøyde og slitne. Oppgavene er vanskelige, og de kan gjøres enda vanskeligere ved å bare ha godbiter under noen få av brikkene. Da må hunden lukte seg fram til de brikkene det er noen vits å få løs. Et veldig godt spill.

Ariel gir dette spillet 8 av 10 kjøttbein.

#spillmagasinet #spill #gaming #gamer #brettspill #boardgame #brettbart #games #tabeltop #dog #hund

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits