DC Comics: Deck Building Game, del 1

Batman stirrer Joker inn i øynene. Jokeren gliser hånlig og freser:
-Tror du dette er slutten, flaggermus? Aner du hvor mange som kommer etter meg? Aner du hva de er i stand til? Kanskje du kan få litt hjelp av vennene dine? Ohh? Vent litt. De har jo forlatt deg. Vet du hva, flaggermus? Det er vel på tide at en som deg finner veien sin tilbake til hulen sin og lar en verdig spiller ta over Gotham?
Den svarte skikkelsen sender den forskrudde klovnen et mørkt blikk mens han strammer grepet om skjortekragen hans. Ett slag og Jokeren ligger bevisstløs på bakken.
-Ett forstyrret vesen mindre å tenke på.

Først og fremst vil jeg si at dette spillet er så massivt og stort at jeg har bestemt meg å dele anmeldelsen min inn i to deler. Den første delen kommer til å handle om selve kortspillet og noen av de tilleggspakkene du kan få til spillet. Det vil også være her jeg kommer til å gi min personlige mening og terningkast. I den andre delen vil jeg ta for meg fire forskjellige måter å spille gjennom spillet på. På denne måten kan jeg virkelig få frem hvor unikt spillet er og hvor godt det faktisk fungerer.

Hva er DC Comics: Deck Building Game?

DC Comics: DBC er et kortspill som bruker det store DC Comics-universet som grunnlag (det ligger jo i navnet). Det er et spill for 2-5 spillere, og uavhengig av spillemåten får alle utdelt én karakter hver. Om du spiller en superhelt eller en superskurk avhenger av grunnspillet og tilleggspakkene du har. Du starter med en liten kortpakke med ti kort, og bygger den gradvis opp ved å kjøpe kort som ligger midt på bordet. Disse kortene gir spilleren og karakteren forskjellige evner som kan brukes for å vinne. Grunnspillet er et alle-mot-alle-spill der du utnytter poengverdiene på kortene du får tak i, som et grunnlag for å avgjøre hvem som har vunnet. Spillet er over når bunken med superskurker (eller superhelter hvis du spiller «Forever Evil»-grunnsettet) er tom, eller hvis hovedtrekkbunken er tom. Når du slår ut en superhelt/superskurk, får du den inn i kortbunken din. Disse er svært sterke kort som gir mange poeng, og som også har noen sterke angrep du kan bruke mot de andre spillerne. Alle spillere vil derfor prøve å få tak i disse. Men det er også en ulempe involvert. Hver gang én av superskurkene/superheltene blir slått ut, kommer det en ny. Denne nye skurken/helten angriper så fort den kommer frem, og dette angrepet gjør skade på alle spillerne. Ettersom kortene i bunken kommer i tilfeldig rekkefølge og du ikke alltid har de samme karakterene i bunken, er det umulig å forutse hva som kommer. Midt på bordet ligger det fem kort som er trukket fra hovedbunken. Hvis det ligger færre en fem kort der på slutten av runden til en spiller, skal den fylles opp til fem kort igjen før nestemann starter sin runde. Blant disse kortene er det fem kategorier - redskaper, superkrefter, skurker, helter og områder. Disse gir deg bonuser avhengig av kortsammensetninger og karakteren du spiller. Spillet har også tilleggspakker, og de er delt inn i to hovedgrupper - Crisis Expansion Packs og Crossover Packs.

Hva er Crisis Expansion?

Crises Expansion-tilleggspakkene er noe av det beste jeg har sett av tilleggspakker til kortspill. De snur rett og slett opp-ned på alt i grunnspillet. Når du spiller med en Crisis, så vil det komme nye kort inn i hovedbunken. Du får noen nye typer superhelter. Disse er ment for samarbeid, ikke for spiller mot spiller. Det er dette som gjør Crisis-pakkene så annerledes enn grunnspillet. I skrivende stund finnes det tre slike pakker. Hver Crisis-pakke kommer med en ny bunke superskurker som er sterkere enn de vanlige skurkene. I tillegg får du en bunke med kriser som du også må slå. For å slå ut en superskurk må du først slå ut krisen som ligger på bordet samtidig. Når både krisen superskurken er slått ut, vil en ny krise og en ny superskurk komme i spill. Rekkefølgen er tilfeldig i begge bunkene, og du vet aldri hva som kommer. Noen av disse krisene kan virkelig ødelegge for spillerne, og det er vanskelig å slå en Crisis-pakke. Disse pakkene gir også muligheten for solospill, altså at du spiller alene mot spillet. Det fungerer overraskende bra! Uansett som du spiller alene eller med venner, føler du at du har god kontroll over spillet. Det er ikke noe problem å innføre noen av de alternative reglene som gjør spillet vanskeligere, og de finnes det mange av.
Hvis du kjøper DC Comics: DBG, anbefaler jeg på det sterkeste å investere i en Crisis-pakke.

Hva er Crossover Pack?

Crossover-pakkene er små pakker med ekstra karakterer og noen nye kort. Disse har også små alternative regler for hovedspillet. De baserer seg som oftest på mer spesifikke deler av DC-universet. For eksempel kort som er basert på TV-seriene Arrow, Legion of Super-Heroes og Watchmen. I skrivende stund finnes det seks av disse pakkene. Jeg kommer til å lage en omtale om én av disse pakkene, nemlig pakke nummer fire: Watchmen.
Denne pakken kan minne litt om en Crisis-pakke fordi man spiller sammen om å klare noen oppdrag. Pakken har imidlertid en vri ? én av spillerne er et ondskapsfullt geni med sin egen agenda. Underveis i spillet vil han/hun røpe identiteten sin, og det vil gi ham/henne større makt samtidig som at det vil gjøre det mulig for de andre spillerne å stole på hverandre igjen.
Du må ikke ha en Crossover-pakke for å nyte DC Comics: DBG, men det er jammen ikke dumt å skaffe seg en av disse også.

Konklusjon:

Dette er helt klart ett av de beste kortspillene jeg har prøvd. Cryptozoic har tenkt på alt da de lagde esken til spillet. Kortene passer perfekt i originaleskene etter å ha hatt sleeves på dem (noe som ikke skjer så ofte). I esken på bildet har jeg én Crisis-pakke og to Crossover-pakker i tillegg til grunnspillet. Alle kortene gjenspeiler DC på en måte som gjør det lett å forstå hva det er snakk om. Det varmer hjertet til en tegneserienerd som meg. Spillet er lettlært og akkurat utfordrende nok uten at det blir for vanskelig for nye spillere. I et spill med så mange kort er det et kunststykke å ha en god balanse mellom dem, og det har Cryptozoic virkelig fått til. Etter en runde sitter du igjen med en følelse av å ville spille en ny runde. Med Crisis-pakkene er spillet godt egnet for de som liker kortspill enten de foretrekker å spille alene, med andre eller mot andre. Crisis-pakkene er vanskelige å slå, men likevel så godt gjennomført. Du føler virkelig at du får en knyttneve i kjeven når spillet overkjører deg fullstendig. Likevel vil du bare ha mer! Hvem trodde man kunne få Stockholmsyndrom av et brettspill? Du blir kidnappet inn i et univers du ikke vil reddes ut av. Enten du liker DC Comics eller ikke, har dette spillet garantert noe for deg. Dette er et spill alle kortspillelskere bør ha lett tilgjengelig i hylla si.

Terningkast:



#spillmagasinet #spill #gaming #gamer #brettspill #boardgame #brettbart

Én kommentar

Garden Gamer

07.04.2016 kl.14:44

Bra spill og bra anmeldelse:) Det blir vel litt spilling til kvelden?

Skriv en ny kommentar

hits